intoit

‹ ZPĚT

Žlutá lavina - vytvořili jsme brand pro FORTUNA:LIGU

FORTUNA a LFA spojili své síly s cílem společně reprezentovat český fotbal pod nově vzniklou značkou FORTUNA:LIGA. Na fotbal putuje až 50 % sázek, a proto je FORTUNA ideálním partnerem pro českou ligu s tradicí, která sahá až do roku 1925.

FORTUNA a LFA spojili své síly s cílem společně reprezentovat český fotbal pod nově vzniklou značkou FORTUNA:LIGA. Na fotbal putuje až 50 % sázek, a proto je FORTUNA ideálním partnerem pro českou ligu s tradicí, která sahá až do roku 1925.

Spolupráce, dle slov hlavních představitelů Fortuny a Ligové fotbalové asociace, potrvá déle než původně zamýšlený čtyřletý horizont a my jsme tak dostali šanci vytvořit naprosto novou identitu českého fotbalu a změnit i jeho celkové vnímání. Klientův záměr byl představit nový brand FORTUNA:LIGY agresivně. To se podařilo díky jednoduchosti nového brandu a spolupráci s komunikační agenturou v podobě atraktivních exekucí.

Co by byl fotbal bez emocí?

“Na začátku to byl šok, ale v jednoduchosti je krása,” uvedl generální ředitel Fortuny David Vaněk.

„Logo je jednoduché, až to bude pro spoustu lidí šokující. Přiznávám, že když se mi tento návrh dostal poprvé do ruky, řekl jsem si, že tudy cesta nepovede. Ale postupem času se mi líbilo pořád víc a víc. Věřím, že podobný proces proběhne i u fanoušků, že si logo oblíbí,“ dodal. Intoit dále vytvořil sérii guerillových videí k představení a teasingu nové značky. Videa spojoval prvek dvojtečky.

Prozkoumali jsme fungování stovky sportovních značek a ujasnili si positioning ligy

Tendru na tvorbu nového loga se zúčastnilo přes 15 agentur a naše koncepce získala nejvíce pozornosti. Chtěli jsme novou identitu ligy odlišit a na první pohled zaujmout. “Erbů, lvů a míčů už jsme viděli dost. Přišel čas změnit to a možná trochu šokovat svou odvážností,” říká CEO intoitu Pavel Šmejkal, který projekt rebrandingu řídil. Důkladně jsme studovali všechny důležité světové sportovní značky, jejich komunikaci a trendy. Díky tomu jsme byli schopni vytvořit nový vizuál nejvyšší české fotbalové ligy, který zahrnuje několik variabilních možností prezentace a zobrazení.

 

Viděli jsme stovky sportovních utkání, dělali jsme podrobné průzkumy zahraničních lig i předchozích log  české nejvyšší soutěže a podrobně zkoumali, jak komunikují. Hledali jsme a srovnávali prvky, které vše propojují. Ve většině z nich se opakovaly míče a fotbalisti. Některé z nich dokonce byly jednoduché a důvtipné, ale pro FORTUNA:LIGU  jsme hledali unikátnost, jeden vše pojící prvek. Objevili jsme opomíjené skóre, nabízející hru s jeho dvojtečkou. Vytvořili jsme z něj novou troufalou identitu, která změnila vnímání českého fotbalu jako lehce neomaleného a nedůvěryhodného sportu. 

Nová identita, která nyní září na stadionech i v televizních přenosech - jednoduchá, čistá a hravá.

Přiblížili jsme fotbal na světovou úroveň a dali mu tak punc plný vtipu, emocí a hravosti. A to vše více než podpořili fanoušci. Protože fotbal jsou fanoušci. Fotbal je zábava.

 

“Bylo pro nás klíčové, aby logo bylo tak jednoduché a zapamatovatelné, že ho dokáže namalovat i dítě, a to je splněno. Teď je hlavní ten příběh, který je skrytý za symbolem dvojtečky,” říká David Vaněk, generální ředitel Fortuna.

Simplifikace a variabilnost všude, kam se podíváme

Jak vidíme, tak logo ligy prošlo vývojem který nikam moc nevedl. Vše je překomplikované a plné míčů či lvů. Světové značky v posledních letech zjednodušují svoji celkovou identitu, a to převážně z důvodu přizpůsobitelnosti pro veškerá prezentační místa i média a pro snadnější zapamatování si brandu. Podívejme se například na Google, Spotify nebo třeba Pepsi. Jejich silné symboly zná už skoro každý. Podobně je tomu i ve fotbale. Jednoduché logo Premier League nebo Juventusu jde podobným směrem. Chtěli jsme také vytvořit koncept, který si bude každý lehce pamatovat alogo, které bude jednoduché a adaptabilní. 

Hledali jsme koncept, který bude:

  • nezkušení co-foundeři, kteří s nadšením slibují více, než jsou schopni realizovat
  • agresivní investor, který chce transformovat start-up odlišným směrem
  • reputační rizika spojená s malými neúspěchy, které sebou některé fáze přináší

FORTUNA:LIGA na úroveň světových lig

Spojení Fortuny a 1. i 2. české fotbalové ligy dává nové možnosti prezentace české ligy v jednotném stylu. Ve stylu FORTUNA:LIGA. V intoit jsme se snažili vytvořit jednoduchou, zapamatovatelnou identitu, která bude na první pohled rozeznatelná od všeho ostatního. Díky těmto krokům se český fotbal posouvá na světovou úroveň. Výchozím bodem pro nás byla aktuální podoba Fortuny, která je v České republice nastavena jasně a zapamatovatelně. Důležitým krokem bylo vytvoření fontu, protože nápis fortuna byla jen kresba a jiná písmenka neexistovala. Navrhli jsme i několik speciálních znaků, a to vše propojili jedním společným znakem – dvojtečkou.

Proč jsme zvolili právě dvojtečku?

Jak říká Pavel Šmejkal: “Snažili jsme se najít znak, který propojuje fotbalové prostředí po celém světě. Viděli jsme stovky zápasů a pak nám to došlo. Dvojtečka a několik písmen v tom správném pořadí zvládnou mnohem více, než klasické logo.“ 1:0 pro český fotbal. 

Liquid design: Jedna dvojtečka, stovky užití

Součástí nové identity byla také tvorba televizních znělek, mobilní aplikace, bannerů a návrhu na dresy hráčů. Všechny výstupy jsme zahrnuli do kompletních logomanuálů pro 1. i 2. ligu. Logo sice staví na své jednoduchosti, ovšem implementace je široká – Intoit jako tvůrce nového brandu supervizoval aplikaci loga u dalších dodavatelů klienta:

  • Branding na stadionech
  • Digitální komunikace skrze mediální partnery
  • Print – sportovní média
  • Televizní výbava (grafika, animace, znělky)
  • Sponzorská komunikace
  • Partnerské aktivace: FORTUNA střelnice

Nový vzhled FORTUNA:LIGY jsme představili ve Žlutých Lázních, a to za přítomnosti generálního ředitele Fortuny Davida Vaňka a předsedy LFA Dušana Svobody.